Connect with us

Cultural

Noul consilier al primarului Coliban despre Cerbul de Aur: Oamenii „se simt sufocați” / „Acest festival trebuie categoric reinventat”

Redactia

Publicat

pe

Primarul Allen Coliban a prezentat astăzi, într-o conferință de presă, un nou consilier, în persoana pianistului brașovean Horia Mihail, care se va ocupa de coordonarea strategiei culturale a Brașovului.

Publicitate

„Un nou consilier, un consilier care vine din nou din afara spectrului politic, un profesionist, un artist consacrat, totodată un manager cultural care și-a arătat aptitudinile și care a produs eveniment culturale relevante pentru România, nu numai pentru Brașov. Mă refer la Pianul Călător, la Duelul Viorilor, la Vioara lui Enescu, dar și la festivalul TamTam, care de doi ani de zile îmbogățește Brașovul din punct de vedere cultural. Avem nevoie de o mărire a ofertei culturale, a consumului cultural în Brașov, și de o profesionalizare, de o eficientizare a cheltuirii banului public și de tot ceea ce înseamnă performanță în cultură, inclusiv cu indicatori de performanță, evaluări periodice și multe altele. La final vorbim, de fapt, despre a avea ambiție și a avea relevanță pentru cultura brașoveană“, a declarat Allen Coliban, primarul Brașovului.
La rândul său, Horia Mihail a făcut o prezentare succintă a viziunii sale asupra vieții culturale a Brașovului, care vizează o strategie pe 15 ani și un obiectiv ambițios care trebuie definit și spre care Brașovul trebuie să tindă pentru a deveni un oraș-etalon nu numai în România, ci și la nivel internațional.

Potrivit noului consilier al primarului, este nevoie de stabilirea unei direcții de dezvoltare a culturii ca parte integrantă a dezvoltării întregului oraș și de o analiză a locului în care suntem din punct de vedere cultural, în comparație cu scopul final. Este nevoie de o reorganizare a întregului aparat destinat culturii și de definirea unor obiective specifice, cu indicatori de performanță și ale căror beneficii să poată fi măsurate.

Publicitate

Ca măsuri pe termen scurt, în privința angajaților instituțiilor de cultură aflate în subordinea municipalității, se dorește eficientizarea folosirii resurselor și a cheltuielilor din partea managerilor, regândirea regulamentelor de ordine interioară și a fișelor de post, refacerea organigramelor și scoaterea unor posturi la concurs (o parte fiind încă vacante, altele fiind ocupate interimar) dar și elaborarea unor proceduri noi, legale, care să simplifice latura birocratică și găsirea unei metode de audit extern al activității. Se dorește specializarea funcționarilor în utilizarea calculatorului și găsirea unor soluții de încetare a conflictelor existente în prezent între angajații din instituțiile de cultură și unele dintre instituțiile publice. Un plan comun de acțiune în perioada pandemiei este de asemenea necesar.

În domeniul infrastructurii, se va porni cu o mapare a spațiilor existente și analiza stării fizice în care se află (reparații, dotări suplimentare etc.), identificarea și pregătirea unor spații noi (clasice sau alternative), precum și cu o mapare a organizațiilor culturale bugetare și private.

Publicitate

Finanțarea pe termen scurt va proveni atât din fonduri de la bugetul local, cât și din programe de finanțare de tip AFCN. Va fi menținută schema de finanțare a proiectelor culturale independente de la bugetul local, dar finanțarea se va face pe categorii mai specifice de activități.

Strategia pe termen scurt, în contextul pandemiei, include și întâlniri cu  operatorii privați, pentru găsirea celei mai bune soluții de susținere a culturii în contextul actual. Sunt vizate și analize de risc pentru organizarea evenimentelor tradiționale, de tipul Zilelor Orașului sau Sărbătorii Junilor.

„Fiecare oraș, fiecare zonă, fiecare țară are nevoie de o strategie, pentru că acest concept foarte vast numit cultură este parte integrantă din existența și dezvoltarea fiecărei comunități în parte. Trebuie să ne imaginăm unde vrem să ajungem, și aplicând o strategie incluzivă, transparentă și care are responsabilitate să putem să ajungem în locul pe care ni-l propunem. O strategie nu poate avea impact atâta timp cât nu este completă, nu poate avea impact fără operaționalizare, fără indicatori de performanță, fără beneficii și măsurarea acestor beneficii. Nu știu ce i-a lipsit până acum Brașovului, dar în calitate de consumator cultural m-am simțit oarecum sărăcit (…). Brașovul este ca un fel de puzzle căruia îi lipsesc multe piese, cred că există foarte multe locuri în care se poate interveni, atât de către autorități, cât și de operatorii privați, Ceea ce m-ar interesa foarte mult începând cu viitorul apropiat este să existe un dialog și o cooperare de calitate între privați, instituțiile de stat și autorități. Trebuie gândite mai multe evenimente mari, cred că fiecare domeniu ar trebui să aibă un festival important. Sibiul are Festivalul de Teatru, care a devenit un eveniment important chiar la nivel european, Clujul are TIFF-ul, ne gândim și la festivaluri de tip Untold sau Neversea. Aș vrea ca Brașovul să fie un oraș care să vibreze, un oraș în care tinerii să fie atrași să gândească încă din liceu un viitor aici. Energia e bună, dar trebuie să construim și energia noastră, a locuitorilor, din toate punctele de vedere. (….) Cerbul de Aur este o tradiție a Brașovului, care ocupă timp de o lună de zile Piața Sfatului. Am discutat cu foarte mulți brașoveni, cu foarte mulți turiști și proprietari de afaceri din zonă. Se simt sufocați. Ce se va întâmpla? Probabil că Televiziunea Română, împreună cu Primăria, va lua o decizie în ce privește Cerbul de Aur. Probabil voi primi aceleași comentarii negative din partea TVR, însă părerea mea este că acest festival trebuie categoric reinventat“, a explicat Horia Mihail.

Publicitate

Pianistul brașovean Horia Mihail este unul dintre cei mai apreciați și activi muzicieni români ai momentului. A debutat la vârsta de 10 ani, la Brașov, interpretând Concertul în Re major de J. Haydn. De atunci, a concertat de peste 1000 de ori cu majoritatea orchestrelor simfonice din România, inclusiv cu Filarmonica „George Enescu” din București și cu Orchestra Națională Radio. Cariera sa artistică cuprinde peste două mii de apariții pe mari scene ale lumii, pianistul susținând concerte și recitaluri solo sau de muzică de cameră în 27 de țări pe 5 continente.

Absolvent al Colegiului de Matematică și Fizică „Andrei Șaguna” din Brașov, Horia Mihail a studiat pianul întâi la Brașov, cu prof. Stela Drăgulin, apoi în cadrul Academiei de Muzică de la București cu prof. Constantin Ionescu-Vovu. După 14 ani de studii în România, pianistul a urmat cursurile Universității din Illinois. Aici, a studiat cu Ian Hobson, obținând, în 1995, după numai trei ani, diplomele de absolvire și de masterat. A continuat studiile cu în cadrul reputatului program Artist Diploma la Boston University. unde a studiat cu Anthony di Bonaventura.

Revenit în România după trei ani în care a fost profesor la aceeași instituție americană, Horia Mihail devine Solist Concertist al Orchestrelor și Corurilor Radio în București și al Filarmonicii Brașov, roluri pe care le deține și în prezent. Este și director artistic al Filarmonicii Brașov și președintele Asociației ”Șaguniști pentru șaguniști”.

În ultimii 15 ani s-a dedicat revigorării muzicii clasice pe care o prezintă într-o manieră versatilă, modernă, publicului din toată țara. Este organizator al turneelor naționale „Pianul Călător“, „Duelul Viorilor“, „MusicON“, „Vioara lui Enescu“, „Stradivarius“, „Flautul de aur“, în special din sponsorizări provenite din mediul privat, tunee care au reprezentat o premieră în România. Totodată, Horia Mihail este fondatorul și directorul general al Festivalului TAMTAM, ajuns anul acesta la a doua ediție.

Publicitate
1 Comentariu
  • Avatar Fritz Walter spune:

    Pentru ca 5-6 proprietari de afaceri se opun ca festivalul sa aiba loc in Piata Sfatului, inseamna ca nu trebuie mentinut in aceasta locatie?
    Hai, faceti o dezbatere publica cu cetatenii orasului, sa vedem ce vor acestia.
    Cerbul de aur trebuie sa se desfasoare in Piata Sfatului. Mutandu-l de acolo, nu va mai avea nici un famec!

  • Cultural

    Masacrul din Gara Bartolomeu: 250 de români și-au pierdut viața în 1916. Peste osemintele lor comuniștii au turnat o șosea

    Avatar

    Publicat

    pe

    Publicitate

    Una dintre nopțile negre ale trecutului românesc este cea din 10 octombrie 1916, când 250 de soldați români care rămăseseră fără muniție au fost uciși cu rafale de mitralieră de către trupele germano-ungare.

    Masacrul a avut loc în Gara Bartolomeu din Brașov iar incidentul a fost pus pe seama Primului Război Mondial. Totul a început la 48 de ore după intrarea României în război, în vara lui 1916, când trupele române cuceresc Brașovul. Ulterior, Ghiță Băiulescu este numit primar, relatează rumaniamilitary.ro.

    Publicitate

    Însă la scurt timp se dă o bătălie grea pentru păstrarea Brașovului. În noaptea de 7-8 octombrie, O companie și jumătate din Regimentul 45, Vlașca, reușește cu greu să facă față unor trupe inamice mult mai numeroase. Însă germanii își întăresc forțele.

    Soldații români, uciși mișelește de trupele germano-ungare

    Publicitate

    Astfel, în noaptea de 10 octombrie 1916, aproximativ 250 de oameni conduși de căpitanul Sava cristescu ajung pe ajung pe aliniamentul căii ferate din Gara Bartolomeu. Însă nu mai au nicio apărare – au rămas fără muniție.

    Trupele nemțești află acest aspect și realizează o strategie care, pusă în aplicare, duce la masacrarea celor 250 de soldați români. Pe o parte montează două mitraliere, pe cealaltă soldați menții sunt echipați cu grenade de mână. Astfel, soldații români se trezesc în mijlocul unui adevărat masacru în timpul căruia au murit secerați în doar câteva minute.

    „La soldații căzuți în linia de trăgători nu s-a mai găsit niciun cartuș. Dovadă că în lupta de două zile trăseseră tot! O nouă mișelie a Germanilor, căci după legile răsboiului trebuia să-i facă prisonieri”, nota Gazeta Transilvanie în 1091, citând un martor care a fotografiat câmpul de luptă pe 11 octombrie.

    Publicitate

    Fotografii realizate la câteva zile după arată cum mai multe mame veniseră cu ai lor copii să asiste la momentele în care soldații români erau aruncați într-o groapă comună.

    Eroii români nu s-au odihnit nici după moarte: Comuniștii au turnat o șosea peste osemintele lor

    Ulterior, în toamna lui 1920, un reprezentat al societății „Mormintele Eroilor” este trimis la Brașov pentru a se ocupa de îngroparea celor căzuți eroic. Căpitanul Ioan iorga organizează relizarea unui cimitir de-a lungul căii ferate, lat de trei metri și lung de 200. La capătul acestuia este înălțată o troiță pe care au fost trecute vorbele Reginei Maria: „Nu trebuie să-i plângem pe eroi, ci să-i lăudăm în cântece pentru ca slava numelui lor să treacă în legende”.

    La câteva decenii distanță, soldații uciși mișelește la Gara Bartolomeu încă nu au parte de liniște. Comuniștii vor să modifice traseele căii ferate. Oficial, aceștia ar fi mutat osemintele eroilor Cimitirul Militar din Șprenghi, însă în realitate au rămas la margine șantierului și au fost îngropate sub betonul turnat pentru realizarea șoselei care urma să lege Brașovul de Codlea.

    De asemenea, după anul 2000, un sens giratoriu a fost construit pe locul în care se aflalaseră 18 morminte înainte.

    surse: rumaniamilitary.ro / Gandul

    Citește mai mult

    Cultural

    FOTO / Cum erau notaţi elevi braşoveni în 1940. Datele din foaia matricolă sunt cu mult peste ce găsim acum în cataloage

    Redactia Brasov

    Publicat

    pe

    Publicitate

    Un document şcolar inedit a fost găsit în urmă cu puţină vreme. Acesta arată cum erau notaţi elevii înainte celui de-al doilea Război Mondial. În foaia matricolă din anul şcolar 1939 – 1940 a unei fete din zona Făgăraşului sunt mai multe date despre elev decât găsim acum în cataloage, în carnetele de note sau ciar în fişele psihologice făcute de învăţători şi profesori. Documentul a fost găsit într-un ziar la satului Şona.

    Foaia matricolă aparţine elevei Felicia Drăghiciu din clasa a 7-a.

    Publicitate

    Ce se noteaza în această foaie matricolă:

    -Starea socială a copilului, dacă i-a murit vre-un frate, cu câți doarme în cameră sau în pat, cum îi este somnul și alimentația, ce preocupări extra școlare are, și ce profesie i s-ar potrivi.

    Publicitate

    – Care este profilul psihologic al elevei… iată cu ce rubrici: intelect ( inteligentă, atenția, memoria, imaginația): temperament (viteza de reacție, sensibilitatea, puterea de muncă, sârguința, voioșia): personaliate și caracter (neinfluenţabilitatea, sociabilitatea, camaraderia, onestitatea, bunătatea, simțul dreptății, spiritul de conducător, starea sufletească)

    -Situația școlară împărțită în categorii ( educația sănătății, educația minții, educația artistică, educația moral-religioasă) care se notează individual sau ca grupe de cunoştinţe.

    Citește mai mult

    Cultural

    Picasso ajută Muzeul de Artă Braşov. Două schiţe ale celebrului pictor vor fi vândute pentru a renova muzeul

    Redactia Brasov

    Publicat

    pe

    Publicitate

    Două piese de grafică semnate de celebrul pictor Pablo Picasso, „Nud albastru” şi „Nud pe fotoliu”, vor fi scoase la vânzare, pe 2 februarie, la licitaţia de artă grafică a unui important colecţionar bucureştean organizată online de Artmark, urmând ca fondurile colectate din vânzarea acestor lucrări să fie donate pentru renovarea spaţiilor expoziţiei permanente a Muzeului de Artă Braşov.

    Potrivit Artmark, cele două creaţii din repertoriul lui Picasso au un preţ de pornire de 250 de euro, iar fondurile colectate în urma licitaţiei vor fi utilizate pentru recondiţionarea parchetul şi zugrăvirea pereţilor din sălile în care se află expoziţiile permanente.

    Publicitate

    Artmark arată că, pentru reabilitarea celor şase săli de la etaj, Muzeul de Artă Braşov are nevoie de peste 10.000 de lei. Lucrările de renovare ale clădirii au început încă de anul trecut, însă au fost amânate până la identificarea de noi fonduri.

    Cele două lucrări de grafică semnate de Picasso au fost donate de avocatul şi colecţionarul de artă George Şerban – un susţinător al expoziţiilor de artă grafică realizate de varii muzee din România – Muzeul Naţional Brukenthal, Muzeul de Artă din Braşov, Muzeul Oraşului Oradea şi Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud.

    Publicitate

    Licitaţia cuprinde, în premieră pentru piaţa românească de artă, nume mari ale artei europene – Monet, Dali, Magritte, Matisse, Klimt, Modigliani sau Chagall, alături de Basquait, Warhol, Lichtenstein sau Braque. De asemenea, în cadrul licitaţiei va fi scoasă la vânzare cartea „Pământul Făgăduinţei”, semnată de cel de-al 44-lea preşedinte al Statelor Unite ale Americii, Barack Obama.

    Până pe 2 februarie loturile scoase la vânzare pot fi vizionate zilnic la Palatul Cesianu-Racoviţă, în regim gratuit, în intervalul orar 10,00-20,00.

    Citește mai mult
    Publicitate

    De Interes

    >